TEATRO ISTORIJA

MARIJAMPOLĖS VALSTYBINIS DRAMOS TEATRAS (1945-1949)

Nors 1945 m. rudenį teatras (jau kaip valstybinis) vėl atsikūrė, sovietinė valdžia ignoravo vokiečių okupacinio meto teatrą ir pokarinį jo etapą laikė kaip naujai įkurtą tarybinį teatrą.

Teatro meno vadovui K. Tumkevičiui teko beveik iš naujo formuoti trupę, nes iš buvusios vos keli aktoriai buvo likę. Bet ne tik tai, bet ir komunistinių ideologų griežti nurodymai, ką galima ir ko negalima rodyti scenoje, apsunkino veiklą. Teko statyti menkaverčių, propagandinių spektaklių.

Per tris sezonus buvo padaryta 12 premjerų. Iš vertingesnių, visuomenę sudominusių ir teatro kritikų pozityviai vertintų reikėtų išskirti A. Kronino „Jupiteris juokiasi”, B. Moljero komediją „Ponas de Pursonjakas”, A. Ostrovskio „Šviečia, bet nešildo”. Atskirai minėtina J. Baltušio pjesė „Gieda gaideliai”, kurią parašęs autorius patikėjo statyti pirmiausia Marijampolės teatrui. Pjesė tiko sovietinei propagandai, bet kartu dramaturginiu požiūriu jau buvo žymiai brandesnis kūrinys. Todėl ji statyta labai kruopščiai, net buvo atsiųsti konsultantai iš kitų teatrų. Pastatymas, režisieriaus K. Tumkevičiaus darbas iš esmės vertinta teigiamai, spektaklis buvo gausiai lankomas.

Deja, teatro veikla buvo netikėtai nutraukta. 1949 m. Sovietų sąjungoje prasidėjo taupymo vajus. Siekiant sumažinti išlaidas kultūrai, buvo uždaryti teatrai Marijampolėje ir Telšiuose.

VYTAUTAS VILIŪNAS

MARIJAMPOLĖS MIESTO DRAMOS TEATRAS (1942-1944)

„… Ir štai šiandien jūsų karštas troškimas išsipildė. Šalia Kauno, Vilniaus, Šiaulių ir Panevėžio teatrų, kultūrinio darbo baran stoja ir Marijampolės miesto teatras – penktasis profesionalinis teatras Lietuvoje! Garbė jums sunkią kelerių metų kovą laimėjus…” – tokiais žodžiais 1942 m. rugsėjo 12 d. naujo teatro atidarymo iškilmėse marijampoliečius sveikino aktorius K. Dineika iš Kauno.

O laikas nebuvo palankus: vyko karas, keitėsi okupacijos, neaišku, ką atneš rytojus. Tačiau tą vakarą visi: ir šeimininkai, ir gausūs svečiai buvo kupini entuziazmo: gimė naujas teatras, tarsi kitokio gyvenimo pranašas, nešantis visiems šviesesnės rytdienos viltį…

Teatro direktorius J. Pileckis, režisierius K. Tumkevičius, dailininkas V. Vijeikis, administratorius J. Sodaitis, 20 aktorių trupė, 7 techniniai darbuotojai pradėjo pirmąjį kūrybos sezoną. Po premjerinio P. Vaičiūno dramos „Sudrumstoji ramybė” pastatymo buvo ne tik vaidinama, ne tik repetuojami nauji spektakliai, bet ir mokomasi aktorinio meno studijoje. Kai kuriems pastatymams bei darbui studijoje buvo kviečiami specialistai ir iš kitų teatrų.

Po pusmečio atvėrė duris nauji teatro rūmai: atsirado sąlygos sudėtingesniems pastatymams, kuriuos vienu metu galėjo stebėti beveik 800 žiūrovų.

Per du sezonus buvo parodytos 9 premjeros. Ypatingo pasisekimo ir gero kritikų vertinimo susilaukė J. Grybausko režisuota C. Vinterio pjesė „Marijelė” („Marieta”). Rašytojas P. Andriušis recenzijoje „Švariai padaryta” žavėjosi profesionaliu pastatymu, aktorių, ypač L. Arminaitės, B. Kvedaro vaidyba, dail. V. Palaimos scenografija.”…

Turėdami tokią premjerą, marijampoliečiai drąsiai gali žvelgti ateitin. Bravo Marijampolė!” – užbaigia recenzentas. („Ateitis”, 1943-11-04). Išskirtinį pasisekimą turėjo ir K. Tumkevičiaus režisuota S. Čiurlionienės pjesė vaikams „Dvylika brolių juodvarniais laksčiusų” (scenografija – V. Vijeikio, šokiai – J. Karalienės, muzikinė dalis – K. Gurevičiaus). Tačiau artėjo frontas, ir 1944 m. rudenį teatro veikla nutrūko.

VYTAUTAS VILIŪNAS

REPERTUARAS

11
gegužės
12:00 - 12:00
Marijampolės kultūros centro Mažoji salė
Vilkaviškio g. 2, Marijampolė 68175

Marijampolės dramos teatro lėlių spektaklis „BJAURUSIS ANČIUKAS IŠ ODENSĖS” (H. K. Anderseno pasakos motyvais)

Lėlių teatro spektaklis ,,Bjaurusis ančiukas iš Odensės” (H. K. Anderseno gyvenimo ir to paties pavadinimo pasakos motyvais) mažąjį žiūrovą nukels į Danijos karalystės provincijos kiemą, kuriame tose pačiose balose braido būsimasis pasakininkas ir jo personažas – keistasis bjaurusis ančiukas. Abu jie saviškių atmesti, patiria patyčias. Šis spektaklis yra apie tai, kokį kelią turi nueiti kūrėjas, […] ...

Renginių nerasta!